برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و ارائه ی درمانهای موثر برای دیابت نوع 2

 28 اکتبر2016- کنترل مقدار قند خون از طریق نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند می‌تواند به مدیریت بهتر بیماری دیابت نوع 2 کمک کند.

محققان دانشگاه کاردیف دریافتند استفاده از نرم‌های تخصصی دیابت که به بیماران اجازه می‌دهد اطلاعات بیماری خود را وارد کرده و بر مقدار داروی مصرفی آنها نظارت کند و دارای امکاناتی نظیر: تنظیم یادآوری برای مصرف دارو یا کنترل قندخون، برنامه ریزی غذایی، پیدا کردن دستورالعمل‌های غذایی و تنظیم زمان ملاقات با پزشک است، می تواند به کاهش قندخون این بیماران کمک کند.

 در این تحقیق 14 مطالعه‌ی پیشین که در آنها بیمارانی موفق به کاهش مقدار قند خون خود با استفاده از نرم افزار گوشی هوشمند شده بودند، با بیمارانی که موفق به بهبود کنترل بیماری خود نشده بودند مقایسه گردید. آمار و ارقام نشان داد مقدار هموگلوبینA1c   بیماران با استفاده از نرم افزارهای تخصصی دیابت حدود 0.5درصد کاهش یافته است.

دکتر Carterاز دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کاردیف می‌گوید: با افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان که انتظار می‌رود تا سال 2030 به بیش از 500 میلیون نفر برسد، نیاز به ابزارهای مدیریت شخصی بهتر به شدت احساس می‌شود.

 او افزود: با ورود به دوره‌ای که فن‌آوریهای قابل حمل به طور فزاینده‌ای برای بهبود سبک زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم اکنون شاهد استفاده از این تکنولوژیها در افزایش فعالیت بدنی و مدیریت بیماری دیابت هستیم، این نرم افزارها راه حلی کم هزینه و پویا را برای مدیریت دیابت نوع 2 به درصد زیادی از جمعیت جهان ارائه می دهند.

در این تجزیه و تحلیل 1360 بیمار مورد بررسی قرارگرفتند، گزارش در مورد فواید این نرم ‌افزار‌ها بیشتر از طرف بیماران جوانتر ارائه شده بود اما شواهدی دال بر استفاده از نرم‌ افزارهایی برای مدیریت دیابت نوع 1 وجود نداشت، این موضوع نشان می‌دهد تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام گردد.

دکتر کارتر افزود: در پایان این دهه انتظار می رود، استفاده‌ی جهانی از تلفن همراه به بیش از 5 میلیارد نفر برسد بنابراین استفاده از نرم ‌افزارهای مراقبتی همراه با سایر استراتژیهای خود مدیریتی می‌تواند اساس آموزش و مدیریت شخصی دیابت را تشکیل دهد.

یادداشت سردبیر: Diabetes PA تنها برنامه‌ی نرم افزاری مدیریت دیابت است که در آن می‌توان مقدار قندخون درمقایسه با خلق و قوی فرد را دنبال کرد. همچنین بیماران می‌توانند بر مقدار هموگلوبین A1C، نمایه‌ی توده بدنی و کلسترول خود نظارت کنند. این نرم‌ افزار دارای نمودارهایی است که به بیمار امکان مقایسه‌ی جنبه‌های مختلف بیماری خود را با حالت ایده‌آل می‌دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/smartphone-apps-could-provide-effective-type-2-diabetes-treatment-93115727.html